Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wil je op online gebied groeien met je bedrijf, dan heb je een goede online marketingstrategie nodig. Er zijn erg veel verschillende facetten van online marketing: van adverteren op Google tot social media en van e-mailcampagnes tot zoekmachineoptimalisatie. Twee termen die je vaak tegenkomt op het gebied van online marketing zijn SEO en SEA. Dit zijn misschien wel de twee meest gebruikte manieren van online marketing. Maar wat is het verschil tussen deze twee precies?

Het verschil tussen SEO en SEA

Om het verschil duidelijk te maken moeten we eerst kijken naar wat SEO en SEA precies zijn:

  • SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. Het doel hiervan is het hoger ranken in de organische zoekresultaten van Google, de resultaten die onder de advertenties staan.
  • SEA staat voor Search Engine Advertising. Hierbij richt je je juist op de betaalde zoekresultaten bovenaan in Google. Dit kunnen zowel tekstadvertenties als advertenties voor Google Shopping Voor de bezoekers en conversies die je hiermee binnenhaalt moet je dus betalen.

Waarom kiezen voor SEO?

SEO is voor ieder bedrijf dat online succesvol wil zijn een essentiële marketingtechniek. Vrijwel iedereen gebruikt namelijk zoekmachines om producten of diensten te zoeken. Inzetten op SEO heeft een aantal specifieke voordelen:

  • De bezoekers die een SEO-campagne je oplevert zijn ‘gratis.’ Dit in tegenstelling tot de bezoekers die je binnenhaalt via SEA, waar je Google voor moet betalen.
  • SEO levert duurzaam resultaat op. Heb je je website goed geoptimaliseerd en stop je vervolgens even met je SEO-werkzaamheden, dan blijft je website gewoon zichtbaar in de zoekresultaten. Bij SEA moet je echter altijd blijven betalen, anders haal je geen bezoekers meer binnen.

Waarom investeren in SEA?

Met alleen SEO kom je er vaak niet. Ook SEA is een essentiële factor in je marketingstrategie. Waarom je op SEA moet inzetten:

  • Het overgrote deel van de bezoekers die je binnenhaalt via SEA kun je nooit compenseren met alleen SEO.
  • SEA is veel geschikter dan SEO als je op zoek bent naar snel resultaat. Zodra jij jouw Ads aanzet maak je eigenlijk al meteen kans om bovenaan in Google te komen.

Door Redactie