Voor een bedrijf of organisatie zijn een missie en visie onmisbare elementen, de missie en visie vormen de basis van belangrijke beslissingen en het vormt ook een basis voor de strategie van je bedrijf. Dankzij je missie en visie zal je altijd weten welke kant je op zou moeten gaan, maar wat is nou precies een missie, wat is een visie en wat zijn de grote verschillen tussen deze twee?

Kenmerken van een missie zijn bijvoorbeeld de reden van bestaan van je bedrijf en de identiteit van je bedrijf, kenmerken van een missie zijn wat je in de toekomst zou willen bereiken en dit kan altijd nog bijgesteld worden. Zonder een missie kan je ook geen visie maken en zonder missie en visie kan je ook geen marketingplan opstellen. Een marketingplan die komt uiteindelijk altijd voort uit de missie en visie van je bedrijf.

Wat is een missie?

In een missie leg je dus vast wie jij als bedrijf of organisatie bent. Je laat zien wat je dagelijks doet aan of in je onderneming om je visie te kunnen bereiken. Ook laat je zien op welke manier jij je kan onderscheiden van de concurrenten op de markt. Je eigen identiteit creƫren is dus heel belangrijk, niet alleen voor je klanten maar ook voor de medewerkers en de media is dit dus heel belangrijk.

Wat is een visie?

Je missie is dus wie je bent en wat je doet en je visie is meer een toekomstbeeld. Je visie of toekomstbeeld kan je behalen door middel van je missie, wat doe je er allemaal voor bij je missie om je visie te kunnen behalen.

Verschil missie visie

Missie en visie, het verschil is dus voornamelijk wat doet het bedrijf en wat doen zij dagelijks voor de samenleving, dat is de missie. Een visie kan je meer zien als beeld wat je voor ogen hebt in de toekomst, dit beeld kan altijd nog worden bijgesteld voor als je het niet gaat redden. Een missie is dus alle dingen doe je dagelijks, wekelijks of maandelijks doet om je visie te behalen. Een visie wordt over het algemeen niet zo snel behaald, je stelt vaak een visie op voor over een periode van 4 tot 7 jaar.

Missie
Wij zijn we
Wat doen we
Veranderd niet met de tijd

Visie
Wat willen wij bereiken
Voor een lange periode
Blik op de toekomst
Veranderd niet zo snel

Door Redactie