influencer worden

Een influencer is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden op hun koopgedrag. Deze invloed hebben ze gekregen doordat ze online een band hebben opgebouwd met hun volgers. Influencers hoeven niet per se de bekendste personen te zijn, je hebt namelijk heel veel influencers met allemaal verschillende aantallen in volgers. Hieronder kun je meer lezen over wat een influencer is en wat een influencer allemaal doet.

Marketing

Voor marketeers zijn influencers natuurlijk erg interessant, met influencers kun je namelijk gelijk je doelgroep bereiken. Influencers weten natuurlijk ook dat ze handig zijn voor de marketing, het is daarom ook niet goedkoop om een influencer in te schakelen om promotie te maken. Over het jaar 2018 is er wereldwijd ruim 266 miljard dollar uitgegeven aan influencer marketing, doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van influencer marketing is de verwachting ook dat er in 2021 ruim 375 miljard dollar uitgegeven gaat worden. 

Waarom hebben influencers zoveel invloed?

Influencers proberen online een band op te bouwen met hun volgers, dit doen ze door veel van hun leven te laten zien en ook door veel interactie te hebben met hun volgers. In veel gevallen gaan de volgers de influencer ook vertrouwen, wanneer een influencer dus een product promoot vertrouwen veel mensen erop dat het ook een goed product zal zijn. Het aantal volgers maakt niet uit om de verkoop te stimuleren, bij kleine influencers heb je namelijk meer echte volgers die ook daadwerkelijk het product aan zouden schaffen. Bovendien is het ook een stuk goedkoper om met kleine influencers te werken. 

Niches

Binnen de influencer wereld zitten er ook verschillende niches, je hebt bijvoorbeeld influencers die het constant over sport en voeding hebben maar ook influencers die het weer heel veel over beauty hebben. Wanneer je als bedrijf een influencer in wilt gaan schakelen is het natuurlijk wel belangrijk om te kijken in welke niche de influencer zich bevindt. 

Social media

Momenteel wordt er door de helft van de wereldbevolking gebruik gemaakt van social media, naar verwachting gaat dit aantal ook steeds meer stijgen. Het belang van influencers wordt dus ook steeds groter omdat zij steeds maar groter worden. Je ziet ook dat er al steeds meer marketing via social media wordt gedaan, er wordt al bijna meer geadverteerd op sociale media dan de traditionele marketingkanalen. Het is voor bedrijven dus ook steeds belangrijker om gebruik te maken van social media omdat daar de toekomst ligt.

Door Redactie