waarde propositie canvas

Heb je weleens gehoord van een Waarde propositie canvas? Een Waarde Propositie Canvas is eenvoudig uitgelegd een schematische weergave met daarin weergegeven wat jouw doelgroep vraagt en wat jij je doelgroep aanbiedt. Het geeft eigenlijk een weergave van wat de behoeften zijn van jouw klanten. Met een waarde propositie canvas richt je specifiek op de waarde propositie per klantsegment. 

Met een Waarde Propositie Canvas heb je een overzicht van waarom jouw klanten eigenlijk bij jou komen voor de producten. Organisaties hebben dankzij een Waarde Propositie Canvas een goed beeld over de voordelen en nadelen, hoe de klant het ervaart en wat zij verwachten.

Een Waarde Propositie Canvas zorgt er niet alleen voor dat de huidige situatie in kaart wordt gebracht, maar ook toekomstige scenario’s worden worden geanalyseerd en in kaart gebracht. 

Bij het opstellen van een Waarde Propositie Canvas is het belangrijk dat je alles vanuit de oogpunt van de klant opstelt.

Hoe stel ik dan een Waarde Propositie Canvas op?

Voordat je begint met het opstellen van een Waarde Propositie Canvas is het essentieel dat je alvast een bepaald doel voor ogen hebt. Wil je nieuwe klanten aantrekken en onderzoeken of wil je juist je huidige klanten onderzoeken.
Heb je een doel opgesteld? Dan is het tijd om te brainstormen hoe ga jij dit doel behalen en wanneer ben je tevreden?

Wie kan een Waarde Propositie Canvas opstellen? 

Het opstellen van een Waarde Propositie Canvas kan door meerdere personen gemaakt worden. Dit kan door de directeur of door de managers gemaakt worden. het is ook handig om iemand erbij te betrekken die nauw contact heeft met de klanten, denk maar aan de klantenservice. Bovendien is het belangrijk dat er een gespreksleider is die goed over de theorie beschikt. De gespreksleider kan de brainstorms leiden en tot conclusies komen voor wat de beste tactieken zullen zijn.

Hoe wordt een Waarde Propositie Canvas opgesteld?

Nu je al weet hoe, voor wat, voor wie en door wie een Waarde Propositie Canvas wordt opgesteld vraag je je vast af hoe je precies een Waarde Propositie Canvas maakt. Dat lees je hier! Bij het opstellen van een Waarde Propositie Canvas zet je rechts in het canvas het klantsegment, links zet je de waardepropositie. Onder het klantsegment zet je deze punten op een rij: voordelen, klanten taken, pijnpunten. Onder de waardepropositie voor het klantsegment zet je de voordelen verschaffers, producten en diensten en pijnverzachters.

Door Redactie