USP voorbeelden

Door gebruik te maken van een USP onderscheidt je jouw producten met het product van de concurrent, het is dus belangrijk dat je alles op je eigen manier doet en je echt onderscheidt. U kunt bijvoorbeeld onderscheiden in prijs of bepaalde kenmerken aan diensten en producten geven. 

USP voor ondernemers

Voor ondernemers is er geen wereld mogelijk zonder Unique Selling Points, marketingboodschappen formuleren zonder USP is namelijk bijna niet mogelijk. Websites moeten deze tijd ook gebruik maken van Unique Selling Points om effectief te kunnen blijven.

Doelgroep bereiken

Unique Selling Points zijn nodig om je doelgroep te winnen en te overtuigen, het uiteindelijke doel is dat je product of dienst wordt gekocht en dat ze zo tevreden zijn dat ze terugkomen voor een herhalingsaankoop.

Algemeen en niet uniek

Veel Unique Selling Points die vaak voorkomen zijn vaak algemeen en niet echt uniek, denk hierbij aan een goede prijs/kwaliteit verhouding of een goede service verlenen. Dit zijn punten waar veel concurrenten ook mee adverteren dus onderscheidt je jezelf ook niet. 

USP bepalen

Unique Selling Points bepalen kan via verschillende manieren, je kan bijvoorbeeld kijken naar de problemen waar je klanten of opdrachtgevers tegenaan lopen of waar ze last van hebben. Hierbij kan je dan ook kijken naar wat je klant van je product of dienst verwacht. Je moet ook kijken naar wat je zelf echt uniek vindt aan je eigen product of dienst en waar je het meest trots op bent. 

Bedenken van USP

Bij het bedenken van een USP moet je kijken naar het bedrijf als geheel en alle aspecten die erbij horen, hiervoor is het belangrijk een onderzoek te doen naar het bedrijf. Het is ook belangrijk om alles te weten over je concurrenten, hierdoor weet je wat zij te bieden hebben en wat de sterke en zwakke punten zijn. Het doen van een concurrentieanalyse is dus essentieel.

Voorbeelden USP

De sterkste kwaliteit: het hebben van een sterk kwaliteit kan je onderscheiden van je concurrenten, ook krijgen mensen hierdoor meer vertrouwen in het product. Als je hiermee kan adverteren en dit ook kan bewijzen worden de cijfers aanzienlijk beter.

Verzending of retournering zonder kosten binnen Nederland: vaak zitten mensen er niet op te wachten om extra verzend- of retourkosten te betalen. Als het voor je bedrijf mogelijk is gratis te verzenden is en voor de concurrent niet is dit dus een goed vlak om op de onderscheiden. 

Hele week door bezorgen: mensen willen alles sneller, zo ook de levering van hun bestelling. De klant kijkt altijd naar de levertijd en de dagen waarop geleverd kan worden, wanneer er de hele week door wordt geleverd met een korte levertijd is dit een mogelijkheid om te onderscheiden van de concurrenten. 

Achteraf betalen: het wordt steeds hipper om na een bestelling achteraf te betalen, dit kan je dus als USP gebruiken omdat hier veel kansen liggen. Als jij de eerste bent onderscheidt je je van de concurrent. De kans is dus ook aannemelijk dat verkoopcijfers zullen stijgen. 

Laagste prijs garantie: mensen willen alles het goedkoopst, als het mogelijk is de prijs aan te passen op die van de concurrenten is dit een vlak om op te onderscheiden.

Een slogan: om het USP over te brengen kan er gebruik worden gemaakt van een slogan, deze kan op verschillende manier naar voren worden gebracht in een bedrijf. Het belangrijkste is dat de slogan bij mensen blijft hangen en dat je ook daadwerkelijk doet wat je slogan vertelt.

Alleen werken met A merken, zodra mensen een merk herkennen geeft dit al vertrouwen, de kans is daarom groot dat dit product uiteindelijk ook wordt gekocht. Als de concurrenten zich niet focussen op de A merken en uw bedrijf wel is dit een mogelijkheid om te onderscheiden.

 

Door Redactie