Het is bewezen dat mensen het begin en het einde onthouden van informatie. Dit maakt ernaar dat het heel belangrijk is dat een presentatie een indrukwekkend einde heeft om een goede indruk achter te laten. Als u een duidelijke boodschap wilt overbrengen, is het handig als u een goed einde van de presentatie hebt. Nu is het zo dat er veel goede presentaties op het einde de mist ingaan. Dit komt omdat ze of als een kaars uitdoven of eindigen met een hele inspiratieloze zin als: ‘Dit was de presentatie.’ Er wordt vaak veel moeite gestoken in het voorbereiden van de inleiding en het middenstuk. Mensen gaan op zoek naar een goede openingszin, maar vergeten dat een goede slotzin net zo belangrijk is. De laatste woorden die worden uitgesproken zijn dus van grote invloed en zullen langer blijven steken. Hier zijn wat tips voor een flitsend einde van uw presentatie. 

Laatste punt

Door bijvoorbeeld: ‘Er is nog één ding dat ik wil zeggen.’ te vervolgen met een schokkend of inspirerend statement of feitje, wordt ervoor gezorgd dat het publiek de boodschap beter zal onthouden. Dit is een goede tactiek om uw presentatie effectief af te sluiten. 

Verhaal 

Het kan ook effectief zijn om de presentatie te eindigen met een verhaal. De bedoeling is natuurlijk niet om een willekeurig verhaal te gebruiken, maar een verhaal dat past bij de presentatie. Door een verhaal op het einde te vertellen, zorgt u ervoor dat het publiek de boodschap die u probeert over te brengen beter onthoudt. 

Een vraag 

De reden dat vragen altijd een goede manier zijn om een presentatie te eindigen, is dat mensen op deze manier aan het denken worden gezet. Hierbij is het belangrijk dat u zich aan het onderwerp en thema van de presentatie houdt. U kunt hierbij denken aan vragen als: ‘Hoe zou u dit aanpakken of oplossen?’ Tegenwoordig zijn er allemaal verschillende manieren om het stellen van vragen op een interactieve manier te doen. Hierbij kunt u denken aan sites en apps. 

Citaat 

Een citaat gebruiken aan het einde van de presentatie kan ook een goede manier zijn om het publiek aan het denken te zetten en te inspireren om verder te handelen naar de informatie die zij hebben opgedaan. 

Toepassen op het echte leven

De laatste krachtige tip is het publiek vertellen hoe ze de informatie die ze net hebben opgedaan, kunnen toepassen op hun persoonlijke leven. Hiermee zet u wederom het publiek aan het denken en geeft u ze iets concreets mee om te onthouden. 

Door Redactie