Voor veel sportiever hebbers is het de droom om een sportschool te openen, met een eigen sportschool kun je namelijk zelf mensen motiveren en helpen om hun doelen te behalen. Wanneer je een sportschool wilt gaan beginnen zijn er natuurlijk wel heel wat dingen waar je rekening mee moet houden. Hieronder kun je lezen waar je op moet letten wanneer je een sportschool wilt gaan openen.

Businessplan

Net zoals bij ieder ander bedrijf moet je bij een sportschool een businessplan maken voordat je begint. In het businessplan beschrijf je waar je voor staat, wat je missie is, welke doelen je wilt behalen, beschrijf je de doelgroep en ga je een marktonderzoek doen. Het is tijdens het marktonderzoek ook handig om te praten met mensen die al een sportschool hebben, op deze manier weet je namelijk wat hun ervaringen zijn en welke fouten zij gemaakt hebben. Je weet dan dus wat je te wachten staat. 

Kennis

Wanneer je een sportschool wilt beginnen is het ook belangrijk dat beschikt over de juiste kennis, het is eigenlijk ook van belang dat je beschikt over de juiste diploma’s. Hetzelfde geldt voor de mensen die bij je komen werken als personal trainer, deze mensen moeten over de juiste papieren beschikken omdat ze toch deels verantwoordelijk zijn voor het lichaam van anderen. Als sportschoolhouder ben je er verantwoordelijk voor dat iedereen die voor jou werkt beschikt over de juiste papieren. 

Niche

Het is belangrijk om vooraf te bepalen in welke niche je wilt gaan zitten met je sportschool, er zijn namelijk heel wat niches op het gebied van sportscholen. Je kunt je als sportschool bijvoorbeeld gaan specialiseren op een bepaald gebied van sport, denk aan fietsen of yoga. Je kunt dan bijvoorbeeld de beste lessen aanbieden. Je kunt er ook voor kiezen om een traditionele sportschool, dit is niche die je het vaakst ziet. In deze sportschool is bijna alles op sportgebied mogelijk, de sportschool is alleen niet gespecialiseerd in één onderdeel. 

Locatie

Het is als sportschool natuurlijk belangrijk om op een toegankelijke en makkelijk te bereiken locatie te zitten, op deze manier komen namelijk de meeste mensen naar jouw sportschool toe. Houdt hierbij ook rekening met mensen die met het openbaar vervoer willen komen, een parkeerplaats met genoeg plekken is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Promoten

Wanneer je alles rond hebt is het natuurlijk de zaak om je sportschool te promoten, je klanten komen namelijk niet zomaar. Door een goede en aantrekkelijke campagne op te zetten kun je jouw sportschool goed onder de aandacht brengen. Je kunt hiervoor gaan kijken hoe andere sportscholen dit al eerder gedaan hebben, uiteindelijk kun je hier jouw campagne op gaan maken. 

Door Redactie