Als bedrijf is het tegenwoordig erg belangrijk om gebruik te maken van social media, social media is namelijk een goed marketingmiddel. Wanneer een bedrijf gebruik maakt van social media hoort daar ook een social media plan bij, hierbij hoort ook een goede content planning. Hieronder kun je meer lezen over hoe je een goed social media plan maakt. 

Wat ben je als bedrijf

Wanneer je als bedrijf aan social media gaat doen is het belangrijk om te weten wat voor bedrijf je bent, je moet je volgers namelijk een goede inkijk geven over je bedrijf. Je kunt dit het beste doen door een beschrijving te maken van je bedrijf. In deze beschrijving beschrijf je wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en welke klanten je het best bij je bedrijf vindt passen. Het is wel belangrijk dat het een korte en bondige beschrijving is, een volledig businessplan is dus niet nodig.

Wordt er over je gepraat

Het is belangrijk om te weten of er al over je wordt gepraat op social media, je kunt hier namelijk op inspelen. Wanneer er al over je gepraat wordt ben je er al zeker van dat er interesse is, het is nu dan nog zaak om deze mensen op een goede manier te bereiken. Er zijn online verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken om te kijken of er al over je gepraat wordt op social media, alle social media pagina’s worden hierbij afgegaan. 

SMART

Wanneer je een social media plan opzet is het belangrijk om deze SMART te maken, SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Door je SMART doelstelling in de gaten te houden weet je of je op schema ligt of dingen aan moet passen om je doelen te behalen. 

Doelgroep

Wanneer je een social media campagne gaat opstellen heb je natuurlijk als doel je doelgroep te bereiken. Het is dus belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Je moet hiervoor kijken van welke platforms je doelgroep gebruik maakt en wat ze allemaal interesseert. Door hier goed op in te spelen kun je jouw doelgroep bereiken. 

Doe inspiratie op

Het is zeker niet verboden om inspiratie op te doen van andere social media campagnes, wanneer je dit doet is het natuurlijk niet de bedoeling dat je die campagne volledig overneemt. Geef overal je eigen draai aan want door uniek te zijn val je op. 

Door Redactie