Met people management wordt de aandacht voor de medewerkers en teamleden in het bedrijf bedoeld. In de people management wordt er aandacht geschonken aan oplossingen hebben voor alle individuele behoeftes in het bedrijf en wat als drijfveer werkt voor alle medewerkers. Ook het creëren van een goede werksfeer vooral in het werken in een team is een taak van de people management. Ook het creëren van een veilige werkomgeving met een open communicatie en constructieve feedback is een taak van de people management. 

Hiernaast zijn dit ook een paar taken van de peoplemanagers:

  • Genoeg aandacht geven en efficiënt tijd besteden aan de medewerkers.
  • Het bevorderen van een positief werksfeer
  • Het voldoende waarderen van de medewerkers
  • Betrokkenheid van alle medewerkers en teamleden stimuleren

Hoe effectief is people management?

People management is wordt niet voor niets gebruikt in bedrijven. Het hebben van een goede people management van peoplemanagers. Een goed geregelde people management zorgt er namelijk voor dat:

  • De medewerkers elkaar vertrouwen en goed hun werk verrichten
  • De zelfontwikkeling bij de medewerkers gestimuleerd wordt.
  • De communicatie in het bedrijf is duidelijk en transparant
  • De medewerkers krijgen meer verantwoordelijkheden die goed bij hun passen
  • Het duidelijk is wat er van iedereen verwacht wordt
  • De medewerkers beschouwen het werk als een positieve ervaring dankzij de input die zij inbrengen. 

People-managers moeten beschikken over de juiste kwaliteiten

De juiste kwaliteiten waar peoplemanagers over moeten beschikken om een goede people management te onderhouden zijn: 

  • Communicatief sterk
  • Sociaal
  • Samenwerkingsgericht
  • Luistervermogen
  • Inlevingsvermogen

Het is belangrijk dat een people manager beschikt over deze kwaliteiten. De people manager moet sterk genoeg zijn om een heel bedrijf naar een nieuw level te kunnen brengen. Diegene moet natuurlijk wel alle medewerkers kunnen meenemen in het gehele organisatie proces. Iedereen moet zich goed betrokken en gewaardeerd voelen.

Is het mogelijk om people management te leren?

Het is natuurlijk mogelijk om alle competenties van een goede people manager jezelf aan te leren, maar het is vaak wel wat lastig om een manager te worden terwijl je niet van menselijk contact houdt, geen sociaal gevoel hebt en minder inlevingsvermogen hebt. Voor managers zoals een strategisch manager, operationeel manager of een resultaatgerichte manager is het wel vaak mogelijk om de kwaliteiten te ontwikkelen. Het is namelijk altijd mogelijk om vaardigheden omtrent management te leren, daarnaast is het met veel efficiëntie en consistentie mogelijk om de nodige karakter eigenschappen te ontwikkelen. 

Door Redactie