Kerncompetenties

Een kerncompetentie wordt soms ook wel een kernkwaliteit genoemd, maar wat is dit nou precies? (Hamel en Prahalad 1990) Een unieke competentie of kwaliteit of iets unieks waar een bedrijf of organisatie goed in is, is als het ware een kerncompetentie. Het succes van het bedrijf of organisatie wordt bepaalt door de mate waarin een bedrijf of organisatie in staat is om kerncompetenties te identificeren en te ontwikkelen.

Je kan je goed onderscheiden ten opzichte van de concurrent als je je kerncompetenties identificeert en ontwikkelt, op deze manier wordt je dus gestimuleerd om na te denken over het onderscheiden van je bedrijf of organisatie. Het gaat er dus om, om datgene wat je goed kan als bedrijf dit te laten zien aan je klanten, medewerkers en de media. Deze manier is heel anders de een SWOT analyse of het vijfkrachtenmodel van Porter. Bij de kerncompetenties gaat het vooral om de kracht van je eigen omgeving en bedrijf en deze gebruiken om je producten of diensten beter op de kaart te zetten bij je klanten zodat het voor hun ook duidelijker is wat voor voordeel het oplevert.

De kenmerken van kerncompetenties

Een unieke competentie of iets unieks waar een bedrijf goed in is, is dus een kerncompetentie. Maar dit is vooralsnog best heel breed. Er zijn daarom drie kenmerken die Hamel en Prahalad hebben meegegeven waaraan de kerncompetenties moeten voldoen. 

Bij het eerste kenmerk gaat het erom dat kopers een voordeel verschaffen en waardevol zijn.

Bij het tweede kenmerk gaat erom dat de competentie moeilijk te imiteren is.

Bij het derde kenmerk gaat het erom dat de competentie zeldzaam is en dat er veel mogelijkheden zijn om te kunnen profiteren ervan.

Naast dit kan het alles zijn, denk aan kennis, organisatiestructuur, technologie of superieure hulpmiddelen.

Hoe kan je kerncompetenties identificeren?

Door verschillende vragen te stellen is het makkelijk om kerncompetenties te identificeren. Zo kan je bijvoorbeeld vragen: Welke waarde leveren wij onze kopers? En welke waarde leveren wij over een bepaald aantal jaar. Hoe kunnen wij ons onderscheiden van de concurrenten en op welke manier kunnen wij dit voordeel houden. Ook zijn er genoeg andere vragen die je kan stellen. 

Nu de kerncompetenties van Hamel en Prahalad zijn uitgelegd is het mogelijk om nu zelf kerncompetenties vast te leggen en te identificeren. Ook kan je ze toepassen en ontwikkelen bij je eigen bedrijf of organisatie om nog meer te kunnen groeien.

Door Redactie