opening sollicitatiebrief

Solliciteren is voor bijna iedereen spannend. Daarom is het belangrijk dat je sollicitatiebrief goed is, dan heb je namelijk al een stapje voor wanneer je je sollicitatiegesprek ingaat. Een goede opening van je sollicitatiebrief is ook erg belangrijk om de aandacht direct te trekken van de lezer. Soms heb je precies in je hoofd wat je wil zeggen, en blijkt de opening het lastigst. Want je wil natuurlijk dat die goed is. Wij geven je wat tips voor het creëren van een creatieve openingszin.

Een originele opening van je sollicitatiebrief

Ga je voor een standaard of een creatieve openingszin? Veel mensen willen origineel zijn en dat kan inderdaad een goede tactiek zijn om de aandacht te trekken. Maar onze eerste tip is: focus niet te veel op die eerste zin. Een standaard openingszin is echt niet erg, als je sollicitatiebrief maar goed aansluit op de vacature en jouw CV. Dus concentreer je eerst op de vacaturetekst en jouw CV. Zorg ervoor dat je ijzersterke links maakt tussen die twee zodat de lezer direct ziet dat jij bij de vacature past en de perfecte kandidaat bent naar aanleiding van je kennis en ervaring. Dan is de opening, zo creatief als hij is, veel minder belangrijk. 

Andere tips om je sollicitatiebrief te openen

  1. Omdat je je eerst gaat focussen op de vacaturetekst en je CV, kom je misschien ergens op. Misschien staat er iets in de vacaturetekst waar je je eigen draai aan kunt geven en is dat een mooie opening voor je sollicitatiebrief.
  2. Je kan ook direct ter zake komen. Je laat direct in de eerste zin zien welke kennis en vaardigheden jij hebt die passen bij de vacature en interessant zijn voor het bedrijf. Dit kan je niet alleen doen met je kennis en vaardigheden, je kan ook jouw persoonlijkheid of sterke punten direct in de eerste zin benadrukken.
  3. Als je een vraag stelt zet je de lezer direct aan het denken. Of je stelt een retorische vraag, dit kan erg effectief zijn omdat de hersenen direct ‘aan’ worden gezet. 
  4. Een andere effectieve manier is om aan te sluiten bij de actualiteit. Als je laatst iets in het nieuws hebt gezien of zelf te maken hebt gehad met het product of de dienst van het bedrijf, laat je zien dat je interesse hebt en je bezig houdt met het bedrijf of de branche.

Door Redactie