Vinted

Vinted is een online marktplatform waar mensen items kunnen kopen,verkopen en ruilen. Het bedrijf is gefocust op tweedehandse kleding. Het bedrijf beschikt over 25 miljoen klanten en heeft meer dan 260 miljoen aan durfkapitaal. 

Eerste geldstroom

Het verdienmodel van Vinted bestaat uit 3 delen. Vinted verdient geld door kopers een vaste vergoeding in rekening te brengen voor elke transactie die succesvol via Vinted wordt gedaan. Deze vergoedingen worden gebruikt voor het dekken van vaste kosten, zoals verzendlabels of betalingsverwerkingen. Voor elke transactie wordt er 0,7 dollar gevraagd. Daarnaast komt er ook 5% van de verkoopprijs bij kijken. Als het product bijvoorbeeld 100 euro kost, dan betaald de koper 5 euro aan aankoopkosten. Normaliter worden op online verkoopplatformen de verkopers belast met vergoedingen, maar bij Vinted is dit omgekeerd. 

Tweede geldstroom

De tweede geldstroom is de Wardrobe Spotlight. Wardrobe Spotlight is een betaalde functie. Met behulp van deze functie wordt de lijst met producten van de verkoper gepromoot bij de andere gebruikers van Vinted. Deze functie werkt 7 dagen. Er worden dan 5 items uit de lijst van de verkoper gepresenteerd: 3 items daarvan zijn de meest favoriete uit de lijst en de andere 2 zijn overeenkomstig met de nieuwsfeed voorkeuren van de kopers. 

Derde geldstroom

De derde geldstroom is de Item Bump. Item Bump is ook een betaalde functie die ervoor zorgt dat de artikelen van de verkopers meer zichtbaarheid krijgen, waardoor het verkoopproces kan worden versneld. Met de Item Bump wordt een lijst gedurende 7 dagen zichtbaarder gemaakt op de feeds van mogelijke kopers. De kosten van de Item Bumps zitten tussen de 0,5 en 5 dollar. Dit hangt af van de categorie van het gegeven item, de prijs van het item of het aantal items dat op dat moment gebumpt zijn op het Vinted platform. 

Geschiedenis van Vinted

Vinted is in 2008 gemaakt door Milda Mitkute en Justas Janauskas in Litouwen. Het idee ontstond toen Janauskas een gesprek in een bar met een vriend voerde over dit idee. Mitkute sloot zich aan bij Janauskas. Zij creëerden een prototype en lieten deze zien aan de wereld. Het paar begon hun platform te zien groeien met behulp van gebruikers die meegingen in hun forum-style gemeenschap. Sophie Utikal heeft het idee naar Duitsland meegenomen. Janauskas zorgt voor het technische werk en Utikal regelt alle promotionele activiteiten. Het platform groeit vooral doordat mensen erover praten met elkaar, maar tegenwoordig zie je ook reclame’s van Vinted op de televisie. 

Door Redactie