Bij het schrijven van een scriptie is het gebruikelijk dat je een aantal modellen gebruikt. Het groeistrategie model van Ansoff wordt vaak gebruikt voor een strategisch marketingplan. Dit komt omdat het een heel duidelijk en makkelijk te gebruiken model is. We zullen het model hier uitvoerig uitleggen zodat je kan bepalen of het model in jouw scriptie past.

Wat is het Ansoff groeistrategie model?

Het Ansoff model of matrix gebruik je om de groeistrategie voor je bedrijf te bepalen. Het geeft dus antwoord op de vraag: ‘welke strategie kan het bedrijf het beste gebruiken om te groeien?’. In het model wordt er onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe producten (dit is de ene as van het model) en bestaande en nieuwe markten (dit is de andere as van het model). Als we kijken naar producten kan je er als bedrijf dus voor kiezen om in de toekomst door te groeien met bestaande of nieuwe producten. Ga je door met het huidige assortiment of kan je met het huidige assortiment niet verder groeien? Als we kijken naar de markten kun je er als bedrijf dus voor kiezen om door te groeien op de bestaande markt (de huidige klantengroep) of nieuwe markten aan te boren (nieuwe potentiële klantgroepen aanboren). Naar aanleiding van die keuzes kan je jouw groeistrategie definiëren. De vier groeistrategieën van Ansoff worden hierna uitgelegd.

  • Marktpenetratie

Als je er als bedrijf voor kiest om door te gaan met het huidige assortiment aan producten en de bestaande markt, streef je ernaar om meer te verkopen van het huidige assortiment. Je zal dan dus klanten van concurrenten moeten binnenhalen of ervoor zorgen dat je bestaande klanten meerdere producten kopen. Als je al een groot deel van de huidige markt bezit, is dit dus geen handige strategie. Voor kleine spelers kan dit wel een goede strategie zijn, in de hoop dat ze klanten van concurrenten kunnen veroveren.

  • Productontwikkeling

Als je ervoor kiest om te groeien met nieuwe producten en de bestaande klanten, ga je voor de groeistrategie productontwikkeling van Ansoff. Het doel is om de nieuwe producten aan de huidige klanten te verkopen, misschien wel door cross-selling. Zo haal je meer uit de bestaande klanten. 

  • Marktontwikkeling

Bij de groeistrategie marktontwikkeling van Ansoff ga je met de huidige producten nieuwe klanten aanboren. Je kan bijvoorbeeld in plaats van alleen aan particuliere consumenten, ook de B2B markt betreden. Of je kan jouw producten niet alleen aan vrouwen, maar ook aan mannen verkopen of aan een andere leeftijdsgroep. 

  • Diversificatie

Als je kiest voor de groeistrategie diversificatie van Ansoff gooi je het over een hele andere boeg. Je gaat met nieuwe producten nieuwe klantgroepen aanspreken. Dit is de meest riskante strategie en je moet zorgen dat het niet ten koste gaat van jouw merk dat je hebt opgebouwd. Alle afdelingen moeten hun krachten inzetten om deze groeistrategie tot een succes te kunnen brengen. 

Wanneer gebruik je het Ansoff groeistrategie model?

Schrijf je een strategisch marketingplan en wil je de toekomst van een bedrijf bepalen? Dan is het Ansoff model vaak de eerste stap. 

Door Redactie