bedrijfsnaam bedenken

Je wilt een bedrijf starten? Wat leuk! Laat ons je helpen een passende bedrijfsnaam te verzinnen. Een goede bedrijfsnaam blijft hangen en laat duidelijk zien wat jouw bedrijf kan bieden. Het moet het gevoel van je merk belichamen en moet makkelijk te onthouden zijn. Een goede bedrijfsnaam verzinnen is belangrijk voor je merk en uitstraling, maar het moet wel voldoen aan een aantal regels. Lees hier onze tips voor jouw ideale bedrijfsnaam!

Tip 1: Beschrijf jouw merk en haal de meest belangrijke woorden eruit

Beschrijf aan een vriend of vriendin waar je bedrijf voor staat, in een paar woorden of zinnen. Dit helpt je bij het verzinnen van een bedrijfsnaam. Schrijf de belangrijkste woorden op en visualiseer de woorden of je product en bedenk daar ook weer woorden bij. Woorden zijn het begin van je merknaam. Verkoop je telefoons waarvan de toetsen op bramen lijken? (BlackBerry) of ben je simpelweg een winkel die van 7 uur s ‘ochtends tot 11 uur s ‘avonds open is? (7-Eleven).

Tip 2: Speel met letters en woorden

Veel bedrijven gebruiken letterwoorden, omdat deze makkelijk te onthouden zijn. Denk aan KLM en ING. Dit is vaak een afkorting van een aantal woorden. Is jouw bedrijf makkelijk af te korten in drie of vier letters? Go for it! Bij het verzinnen van je bedrijfsnaam zou je ook met letters kunnen spelen van bijvoorbeeld de oprichters of een stad. Denk aan IKEA, de oprichter van dit grote merk heeft zijn initialen gekoppeld met de eerste letters van zijn geboortestad.Je kan er ook voor kiezen om mash-ups te maken. Dit zijn twee of drie woorden die je aan elkaar plakt. Deze woorden hebben betrekking op jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan TripAdvisor. Zo weet iedereen direct waar jouw bedrijf voor is. 

Tip 3: Haal inspiratie uit buitenlandse of mythologische woorden

Bij het verzinnen van een bedrijfsnaam kun je ook woorden uit een andere taal gebruiken, denk aan engels of zelfs het latijn. Dus pak google translate erbij, bedenk key-woorden van je bedrijf en vertaal ze tot je iets passends vindt. Zoek natuurlijk niet een té lastig woord, het moet wel makkelijk te onthouden zijn voor je potentiële klanten. Voorbeelden van merknamen uit het latijn zijn Volvo en Acer. Uit de Griekse mythologie kan je ook inspiratie halen bij het verzinnen van je bedrijfsnaam. Er zijn vele griekse goden, denk aan Nike, de godin van de overwinning. Is er een mythologisch figuur die bij jouw bedrijf past? Ga eens op onderzoek uit!

Tip 4: Gebruik namen of bijnamen uit je eigen omgeving

Als het jouw bedrijf is, waarom gebruik je niet je eigen naam of bijnaam? Deze kun je misschien verwerken in de merknaam. Denk aan Douwe Egberts. Of gebruik namen of leuke bijnamen uit jouw omgeving, zo heeft de oprichter van het automerk Mercedes het merk naar zijn dochter vernoemd.

Tip 5: Spel het expres verkeerd.

Wanneer je een woord verkeerd spelt valt dit direct op bij veel mensen. Dit is uiteindelijk wat je wil. Denk aan Flickr of Tumblr, zij zijn de e ‘vergeten’. In het nederlands kan je dit ook makkelijk doen, vergeet een letter of schrijf bijvoorbeeld woorden die met -dt eindigen met een -t. 

De laatste check

Bij het verzinnen van een bedrijfsnaam zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Je mag je als bedrijf niet anders voordoen dan je bent. Is jouw bedrijf een eenmanszaak? Dan mag je niet de naam Visser & Partners gebruiken, dan lijkt het namelijk alsof je meerdere eigenaren hebt. 
  • Je mag geen merknamen van anderen gebruiken. Controleer daarom of je bedrijfsnaam al voorkomt in het handelsregister.
  • Voorkom verwarring met andere bedrijfsnamen, als bijvoorbeeld slechts een letter anders is dan een andere merknaam kan dit verwarring veroorzaken. 
  • Alleen de leestekens + – & en @ mag je gebruiken voor je bedrijfsnaam.
  • Bedenk een bedrijfsnaam die je ook in het buitenland kan gebruiken.
  • Controleer of er voor jouw bedrijfsnaam nog een domeinnaam beschikbaar is, zodat je jouw gewenste naam voor je website kan gebruiken. Registreer direct je domeinnaam, voordat je je merknaam inschrijft bij de KVK, dan heb je de domeinnaam ‘geclaimd’. 

Door Redactie